De kleppen stellen van een euro4/euro5 injectie scooter

De kleppen stellen van een euro4/euro5 injectie scooter

Het stellen van kleppen van een 50CC 4 takt euro4/euro5 scooter die gebruik maakt van het Rongmao EFI systeem. De afstelling van de inlaat en uitlaat klep is eenvoudig zelf te doen bij 4-takt scooters. Lees dit eerst even door, mocht je twijfelen zoek dan een goede monteur die de kleppen voor je kan stellen!

De kleppen stellen van je GY6 EURO4/EURO5 Rongmao scooter

Het stellen van kleppen van een 50CC 4 takt euro4/euro5 scooter die gebruik maakt van het Rongmao EFI systeem. De afstelling van de inlaat en uitlaat klep is eenvoudig zelf te doen bij 4-takt scooters. Lees dit eerst even door, mocht je twijfelen zoek dan een goede monteur die de kleppen voor je kan stellen!

 

1. Wat heb je nodig;

  • punttang
  • kruis schroevendraaier
  • ringsleutel 8 en 9
  • dop sleutel 8 en 10
  • verlengstuk ratel
  • ratel
  • voelermaatset

 

2. De buddybak demonteren

Voor we bij het motorblok komen moeten we eerst de buddybak demonteren, deze zit vast 4 bouten waar je een 10 mm dopsleutel voor nodig hebt om ze los te schroeven. Afhankelijk van de scooter zit er nog een kruiskopschroef vrijwel direct onder het zadel scharnier. Wanneer je alles hebt gedemonteerd kan je de buddybak demonteren. Hier onder treffen we het motorblok en kunnen we het gasklephuis en de kleppendeksel zien.

We halen de stekker los die naar de injector gaat en het slangetje wat op de kleppendeksel gemonteerd zit.

 

1. Gasklephuis Rongmao

Afbeelding 1. Gasklephuis Rongmao GY6 50CC

3. De kleppendeksel verwijderen

Op de kleppendeksel zit het slangetje welke je eraf kan trekken. Wees voorzichtig met de slangklem, als je deze kwijt raakt moet je een nieuwe gaan bestellen. Klem de slang ergens op zij of maak deze tijdelijk vast zodat deze niet in de weg zit met het stellen. De kleppendeksel zit met 4 flensbouten vast, voordemonteren van de kleppendeksel heb je een dop van 8mm nodig en een ratelsleutel, indien de kleppendeksel erg vast zit kan je hier voorzichtig een paar tikjes opgeven.

Kleppendeksel demonteren

Afbeelding 2. Kleppendeksel demonteren

Tuimelaars GY6 50cc

Afbeelding 3. De tuimelaars

4 Demonteren van de koelventilator kap

De zwarte koelventilator kap van de ontsteking bevind zich aan de rechter zijde, deze zit gemonteerd met 2 kruis schroeven en 2 flensbouten.

Vliegwiel deksel demonteren

Afbeelding 4. De kap van de koelventilator demonteren

5 Het dode punt afstellen

Het hoogste dode punt is de hoogste stand van de zuiger, beide kleppen zijn dan gesloten hierop volgt de ontsteking. Voor het afstellen is het belangrijk om dit punt te vinden. Om dit punt te vinden moeten we aan de ventilator draaien tot het vliegwiel op ''T" staat, gelijk aan de markering in van het carterhuis.

 

het vliegwiel afstellen

Afbeelding 4  Het vliegwiel op tijd zetten

Als het goed is voel je nu een lichte speling op beide tuimelaars wanneer je ze met de hand beweegt, wanneer dit niet het geval is dien je de ventilator nog een keer te draaien. Het grote gat moet nu zichtbaar zijn en de streep onder de twee kleine gaatjes moeten gelijk staan aan de rand van de cilinderkop.

De tuimelaars goed zetten

Afbeelding 5. Het grote gat staat boven en er is nu lichte speling op de tuimelaars 

Nokkenas positie

Afbeelding 6. Nokkenas goed afstellen.

 

6. Klepspeling in stellen

Het is nu tijd om de klepspeling afstellen. We gaan eerst contoleren wat de huidige stand is van de kleppen we hebben hiervoor een voelermaat nodig. De klepspeling voor dit GY6 50 cc motorblok hoort volgens de fabrikant op een klepspeling te staan van 0,08 voor de inlaat klep en 0,08 voor de uitlaat klep, echter houden wij voor beide kleppen 0,10 aan. 

We plaatsen de voelermaat tussen de klep en de instelschroef, je trekt de juiste voelermaat er tussen door. De voelermaat moet er zuigend doorheen geleiden, een grotere maat mag dus niet passen!

Voelermaat tussen de klep en instelschroef

Afbeelding 7. De juiste voelermaat tussen de klep en instelschroef plaatsen

Wanneer de kleppen te ruim of te strak staan moeten deze gesteld worden, hiervoor draaien we eerst de contramoer 9mm los. Daarna gaan we gaan we de instelschroef zo afstellen dat de voelermaat van 0,10 er zuigend doorheen getrokken kan worden. 

Nadat je dit gedaan hebt is het de kunst om de contramoer weer vast draaien, zonder dat de instelschroef verloopt. Let op dat je de contramoer niet te vast draait het is fijne draad. Dit proces doe je voor beide kleppen, daarna draai je het vliegwiel een paar keer rechts om rond naar het dode punt en controleer je de klepspeling nogmaals. 

Bij een nieuwe scooter is belangrijk dat je de klepspeling tussen de 300-500 kilometer controleert en indien nodig opnieuw afstelt. Dit geld ook wanneer je nieuwe cilinder en/of cilinderkop hebt geplaatst.

Mocht je niet over al het juiste gereedschap beschikken of originele onderdelen dan kan je deze natuurlijk online bestellen in onze scooter onderdelen webshop.  

 

 

 

 

 

Reacties

  1. Paul Peree Paul Peree

    Op alle scooter forums lees ik dat het belangrijk is de kleppen van je scooter goed en precies af te stellen.
    Echter kom ik op die forums dan weer verschillende waardes tegen.
    Zo zag ik voor mijn GY6 50cc blok de volgende waardes :
    In / Uit : 0.05 / 0.1
    In / Uit : 0.06 / 0.08
    In / Uit : 0.08 / 0.08
    In / Uit : 0.1 / 0.1

    Omdat mijn GY6 (fosti Grand Retro) moeilijk start (ik heb momenteel de kleppen op 0.05 / 0.1 staan) mijn vraag nu.
    Wat is nu de beste instelling zodat hij lekker start / loopt.

    Mijn scooter start vooral moeilijk als hij warm is geweest en dan pakweg 15 minuten tot 30 minuten afgekoeld is. Koud starten en helemaal warm start gaat nog enigsinds.

    Graag jullie advies voor deze doe-het-zelver.

  2. Edwin van der Hout Edwin van der Hout

    Dit zijn motorblokken die gebruik maken van rongmao, staat op de doos bij nieuwe motorblokken. Ik stel ze zelf af op 0,10 en 0,10.

    Voor andere merken zou ik uit gaan van de fabriekswaarden

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »